Participation of a Teacher, a Teaching Staff and a Psychologist in Judicial Activity: Issues of Unification of Procedural Legislation
Table of contents
Share
QR
Metrics
Participation of a Teacher, a Teaching Staff and a Psychologist in Judicial Activity: Issues of Unification of Procedural Legislation
Annotation
PII
S1605-65900000622-5-1
Publication type
Article
Status
Published
Authors
Stanislav Tetyuev 
Occupation: Associate Professor, Department of Criminal Procedure, Criminalistics and Forensic Examination
Affiliation: South Ural State University (National Research University)
Address: Chelyabinsk, Russia
Edition
Pages
142-155
Abstract

В статье исследуются нормы российского процессуального законодательства (Уголовно-процессуального кодекса, Гражданского процессуального кодекса, Кодекса административного судопроизводства и Кодекса об административных правонарушениях), регламентирующие участие педагога, педагогического работника и психолога в допросах несовершеннолетних свидетелей (потерпевших).

Цель исследования — анализ регламентации использования педагогических и психологических знаний в допросах несовершеннолетних свидетелей (потерпевших) в различных видах юридического процесса, а также формулирование предложений, направленных на унификацию соответствующего правового регулирования.

Применяя в числе методов познания такие, как формально-юридический, системно-структурный методы и метод внутрипроцессуального сравнительного правоведения, автор приходит к выводам о том, что в целях унификации процессуального законодательства к педагогу в уголовном процессе, производстве по делу об административном правонарушении и педагогическому работнику в гражданском и административном судопроизводствах необходимо предъявлять одинаковые требования. В ГПК РФ и КАС РФ следует предусмотреть возможность участия психолога (альтернативно педагогическому работнику) в допросе несовершеннолетнего свидетеля, как это закреплено в УПК РФ и КоАП РФ. В ГПК РФ, КАС РФ и КоАП РФ необходимо увеличить как минимум до 16 лет возрастные рамки несовершеннолетних свидетелей, в допросах которых обязательно участие сведущих лиц, обладающих педагогическими (психологическими) знаниями. При допросах несовершеннолетних свидетелей по уголовным, гражданским, административным делам в суде, а также по делам об административных правонарушениях педагоги, психологи, педагогические работники должны обладать правом не только задавать вопросы свидетелю, но и знакомиться с материалами дела в объеме, необходимом для выполнения своей функции, с протоколом судебного заседания и делать подлежащие занесению в протокол замечания о правильности и полноте изложенных в нем показаний. В регламентации участия сведущих лиц в допросах несовершеннолетних не может быть различий, не обусловленных спецификой того или иного вида юридического процесса.

Keywords
teacher, pedagogical worker, psychologist, minor witness, interrogation, unification of procedural legislation
Date of publication
11.03.2024
Number of purchasers
6
Views
114
Readers community rating
0.0 (0 votes)
Cite Download pdf
1

References



Additional sources and materials

1. Alekseev A. A. Closed evidence list in terms of the code of procedure of the Russian Federation: a step forward or backward. Arbitrazhnyy i grazhdanskiy protsess, 2016, no. 10, pp. 11—14. (In Russ.) 
2. Arsenev V. D., Zablotskiy V. G. The use of special knowledge in establishing the actual circumstances of a criminal case. Krasnoyarsk, 1986. 152 p. (In Russ.) 
3. Artebyakina N. A. On the need for the unification of provisions of the institution of parties to a case in procedural branches of Russian law. Arbitrazhnyy i grazhdanskiy protsess, 2022, no. 1, pp. 11—13 (In Russ.) DOI: 10.18572/1812-383X-2022-1-11-14. 
4. Bagautdinov F. Juvenile justice begins with a preliminary investigation. Russian Justice, 2002, no. 9, pp. 43—45. (In Russ.) 
5. Galdin M. V. Changes in the criminal procedure code of the Russian Federation about the teacher. Voprosy yuvenal’noy yustitsii, 2013, no. 5, pp. 17—19. (In Russ.) 
6. Dobrovlyanina O. V. The concept of the specialist and the forms of its participation in the pretrial criminal prozess. Permskiy yuridicheskiy al’manakh. Ezhegodnyy nauchnyy zhurnal, 2018, no. 1, pp. 453—459. (In Russ.) 
7. Doshitsyn A. Investigative actions with minors and pedagogue. Ugolovnoe pravo, 2010, no. 4, pp. 94—97. (In Russ.) 
8. Zhuykov V. M., Dolova M. O. Current Problems of Unification of Procedural Legislation. Journal of Russian Law, 2019, no. 8, pp. 121—135. (In Russ.) DOI: 10.12737/jrl.2019.8.11. 
9. Zaytseva E. A. Some issues related to identifying a procedural status of a teacher and a psychologist in the criminal proceedings. Sudebnaya ekspertiza, 2019, no. 1(57), pp. 5—18. (In Russ.). DOI: 10.25724/VAMVD.FEFG. 
10. Isaenkova O. V. The concept of the unified civil procedure code of the Russian Federation — from discussion to implementation. Vestnik grazhdanskogo protsessa, 2015, no. 4, pp. 48—62. (In Russ.) 
11. Nechaev V. I. (ed.) Commentary to the Civil Procedure Code of the Russian Federation (article by article). Moscow, 2008. 976 p. (In Russ.) 
12. Kulikov A. V., Novikov A. A. The ratio of the procedural position of a specialist, psychologist, teacher and translator in criminal proceedings in Russia. Rossiyskiy sud’ya, 2007, no. 1, pp. 32—34. (In Russ.) 
13. Kurakin A. V., Astakhov D. V., Salnikov M. G., Kurakina A. N. The rights and obligations of a witness, expert, specialist, translator, defender, representative and understood as participants in proceedings on administrative offenses. Pravo i politika, 2006, no. 3, pp. 137—146. (In Russ.) 
14. Larin A. M., Melnikova E. B., Savitskiy V. M. The criminal process of Russia: lectures and essays. Ed. by V. M. Savitskiy. Moscow, 1997. 314 p. (In Russ.) 
15. Levchenko O. V., Mishchenko E. V. The legal basis of criminal proceedings against minors. Moscow, 2012. 123 p. (In Russ.) 
16. Markovicheva E. V. Criminal proceedings against minors. Moscow, 2018. 94 p. (In Russ.) 17. Matveev S. V. Obtaining information from minors, its assessment and use in criminal procedural evidence: dissertation for the Candidate of Law. Moscow, 2003. 270 p. (In Russ.) 
18. Melnikova E. B. Juvenile justice: problems of criminal law, criminal procedure and criminology. Moscow, 2000. 270 p. (In Russ.) 
19. Lebedev V. M., Bozhev V. P. (eds). Scientific and practical commentary on the Criminal Procedure Code of the Russian Federation. Moscow, 2003. 1175 p. (In Russ.) 
20. Lebedev V. M., Khabrieva T. Y. (eds). Justice in the modern world. Moscow, 2012. 719 p. (In Russ.) 
21. Zhuykov V. M. (ed.). Problems of the development of Russian procedural law. Moscow, 2016. 223 p. (In Russ.) 
22. Rabets A. M. Juvenile law of the Russian Federation: textbook. Moscow, 2012. 399 p. (In Russ.) 
23. Remizov P. V. Pedagogue (psychologist) as a participant of the proceedings on administrative offenses. Vestnik Nizhegorodskogo universiteta imeni N. I. Lobachevskogo, 2017, no. 6, pp. 136—138. (In Russ.) 
24. Rozhkova M. A., Glazkova M. E., Savina M. A. Acute issues of the civil procedure and arbitrary procedure legislation unification. Ed. by M. A. Rozhkova. Moscow, 2015. 302 p. (In Russ.) 
25. Rossinskaya E. R. Forensic examination in civil, arbitration, administrative and criminal proceedings. Moscow, 2018. 575 p. (In Russ.) 
26. Sakhnova T. V. On judicial examination as a tool of a fair procedure. Vestnik grazhdanskogo protsessa, 2019, no. 2, pp. 12—26. (In Russ.). DOI: 10.24031/2226-0781-2019-9-2-12-26. 
27. Sitdikova L. B. Problematic issues of legal status of minor witness in the civil proceedings. Yuridicheskiy mir, 2016, no. 9, pp. 45—48. (In Russ.) 
28. Tetyuev S. V. The role of a teacher (psychologist) in the interrogation of minors in criminal cases. Pravovedenie, 2009, no. 5, pp. 103—111. (In Russ.) 
29. Filippenkov G., Lazareva V. Teacher’s participation in the criminal process. Sovetskaya yustitsiya, 1982, no. 6. (In Russ.) 
30. Khromova N. M. Justice for Juveniles: Broad Interpretation. Journal of Russian Law, 2014, no. 4, pp. 65—74. (In Russ.). DOI: 10.12737/2920. 
31. Sharipova A. R. Conceptual foundations of intersectoral convergence in criminal court proceedings. Dr. diss. thesis. Nizhny Novgorod, 2022. 62 p. (In Russ.) 
32. Ekmekchi A. About the forensic psychological examination. Sovetskaya yustitsiya, 1968, no. 6, pp. 10—12. (In Russ.) 
33. Yarkov A. A. On the interrogation of a minor witness. Arbitrazhnyy i grazhdanskiy protsess, 2020, no. 3, pp. 58—60. (In Russ.). DOI: 10.18572/1812-383X-2020-3-58-60.

Comments

No posts found

Write a review
Translate